Pár střípků z PMF – 2/2016 (1)

Karel Otýs, nákupní učitel, je zastáncem nenakupování. Sám žije v pastoušce, ke které nevedou žádné kabely ani potrubí. Zato vlastní elektrárnu, vodárnu i teplárnu. Jako nenákupčí se Karel O. již prosadil i v ČT. V Otázkách VM nenápadně naznačili, že bychom se od ERU mohli odstřihnout všichni. Jak tento muž netradičně žije, tak i netradičně připravil spolu s organizátorem letošní PMF.

Whistleblowers a jiná udělátka

Ranní poslech byl velmi dobře strukturovaný a za přednesy byla cítit dobrá příprava.  Gabriela Kupová řídí nákup českého a holandského závodu Brush Sem.  Konsignace, jednoduchý kanbanový systém a užitečná webová udělátka hlídající termíny objednání a dodávek jsou základem konkurenční výhody už od vstupu.
Zdálo by se, že něco takové dodavatelům moc vonět nemusí. Naopak, dodavatelé vítají znalost o tom, že byznys se reálně rozvíjí a že nemusí s vyplazeným jazykem rychle vyrábět něco za 5-minut 12. Základní nákupní strategií je dlouhodobost vztahů (smlouvy min. na 2-3 roky), které umožňují dodavatelům stabilní objednávky a nákupu požadovat něco, co se zprvu zdálo být neschůdné.

Týmové řízení nákupních skupin

Řízení nákupu v Brush Sem v podobě „komoditních“ minitýmů řeší mnohé nevýhody dělení nákupu na operativce a stratégy. Jak poznamenal i Tomáš Bělohlávek (Siemens) jinde: „Stratégové odloučení od nákupní rutiny umí operativce pěkně šikanovat“.
Toto potvrzuje více nákupních manažerů, kteří nemají rádi své lead buyery, kteří jejich práci díky příboji Atlantiku vůbec nerozumí. V Brush Sem, lidé, starající se o „daily byznys“, nejsou zvaní operativci, ale koordinátoři. Pečují o to, aby čas měl pouze přidanou hodnotu, ne naopak.
Bylo to věcné, přehledné a přínosné vystoupení.

Když je flexibilita parametr číslo 1

Tak se totiž dělá byznys s pěknými věcmi, jako jsou oslnivá na míru vyráběná osvětlovací tělesa, PRECIOSA – LUSTRY, a.s.
Martin Růžička, manažer tamního nákupu, ví, že jejich nákup musí být v termínech velmi důsledný:

  • KPI nemá a důslednost se měří tak, že dodavatelé sami říkají: „Abychom měli od Vás pokoj, tak Vás vybavíme jako 1. a máme klid“. (To znamená využít sílu.)
  • Tam, kde jsou dodavatelé hodně kreativní, jsou na ně nasazeni kreativní nákupčí. (A to znamená vyrovnat sílu.)
  • Přeměnou hromadné výroby na zakázkovou (80/20 -> 20/80) jejich byznys dostal nový dynamický rozměr. Touto diverzifikací utekli konkurenci  hodně z lopaty (… Získali sílu).

MR řídí nákupní tým relativně krátce. Říká, že všemu nerozumí a ani nemá ambice se specialistům do jejich odborností plést. Svou funkci pojmenoval trefně: „Umožňovač a Žehlič“!