Střípky z PF 2016

Konference Procurement Fórum zaměřila svou pozornost na nakupování v čase oživení a růstu. Předni poradenské společnosti, analytici a poskytovatele nákupních řešení vnímají toto oživení jako příležitost firem vymanit se se sevření úsporných opatření a jako možnost delší dobu odkládané investice uskutečnit.

Analytička ČS Dana Hájková upozornila, že po velmi úrodném roku 2hájková - komodity015 se stavebnictví zase potýká s poklesem. Na jednu stranu takto nedochazi k přehřátí stavebního trhu a vyhnání cen velmi vysoko, na druhou stranu stavebnictví se k dubnu propadlo o víc jak 13% a to není dobrá zpráva. Veřejni zadavatele neobjednávaji, nemají projekty. Soukromý sektor investuje do lidí, kterých začíná být nedostatek.

AT Kearney v obsazení Jiří Stejf, L. Krobova prozradilo, kdy vznikl strategický nákup a představilo scénář možného outsourcingu nákupních funkci. Z jejich průzkumů a bohaté praxe vychází, že ani největší korporace ještě zdaleka nejsou v cíli. Pochválili  české pobočky těchto gigantu, ale i některé velmi dobře řízené subjekty v českých rukách.

Příjemný byl dotyk s praktiky. Martin Šustek Tatra ,  předvedl Fénixův vzlet. tatra-šustekKopřivnická společnost, si dokázala najít výklenek na míru stavěných stavebních výkonných náklaďáků, tržby rostou o 10-ky% a nákup a dodavatelé se nestačí obracet.

Beáta Vlčková, Slovenské elektrárny, nám poslala vzkaz, že doba výběrových řízení bez zarovnání na jednu startovní čáru je ta tam. Do semifinále, či finále postupují jen rovnocenní partneři a průzkumy trhu, jsou opravdu jen předkoly velkých turnajů. Ano mluvíme o kvalifikačním procesu nejen pro jadernou elektrárnu.

Rád bych zde  poděkoval organizátorům za přizvání do této milé společnosti. Povídat o trendech ve strategiích je tak trochu věštění ale  o to větší výzva. Možná, že bylo pro mnohé překvapením mé sdělení, že ekonomický cyklus ať už dolu či nahoru není tou hybnou silou pro změnu nákupní strategie, ale jen taktiky.  Jak podotkl Miloš Olejník, často tyto pojmy směšujeme. Firmy soutěžící v odvětví mají totiž více méně v těchto situacích vzájemně stále stejné podmínky. Hybateli strategii jsou jiné ukazatele jako, pokles ziskovosti odvětví obecně, který může být způsoben nízkou inovativností, nebo ji způsobovat. Nízká míra inovací pak vede ke komoditizaci odvětví, což je jen důsledek znalosti odvětví kupujícími. Vyzrálost odvětví obecně vede k vyšší rivalitě. Následně je pak potřebné i reagovat na zvyšování koncentrace v upadajících odvětví, pokud jsme takové odvětví ještě sami nebyli schopni neopustit.

Téma “Kam to celé poběží” prohloubili Tomáš Koutek, KRC partners a Zdeněk Mikeš SAP Ariba. Outsourcing mnohých nákupních funkcí vedle přeměny nákupních týmů na střediska sdílených služeb VMO je výrazným trendem. TK představil důvody pro outsourcing sourcingových aktivit  a ZM se zaměřil na P2P operace jako nejvýznamnějšího trendu zbavování se nákladů na činnosti nepřidávajících hodnotu vlastnímu podnikání.

Závěrečná diskuse s manažery firem a obchodu, co si o těch nákupčích myslí, byla pro nákupní osazenstvo groteskním zrcadlem. I. Zahradníček, TOUAX  mluvil velmi otevřeně o neslušných nákupčích. Obch. manažer Kofoly, Roman Zúrik sám kdysi logistik a nákupčí apeloval na proaktivni přistup nákupu k problémům společnosti, Pavel Zaal, Etnetera i Matěj Smolař, Felix a spol. rovněž přispěli nemalou měrou k  této vydařené diskusi.

Netřeba zapomenout ani na moderátory jednotlivých sekcí na Martina Dokoupila, Miloše Olejníka a také Marka Rokoského, který to s blue eventem celé skoulel.