Střípky z WS na PMF 2/2016 (2)

Na ochutnávku komunikačních technik jsem se těšil hodně. Dát 10 tis. za znalosti o tom, co se mi, či jiným honí v hlavě, nebo přemýšlet o tom, jaký význam má škrábání někoho někým na zádech, to bych nedal, ale zažít to jako zrychlený film, to ano!
Nemusím se dívat do odpovědních formulářů, abych seznal, kdo byl na PMF hodnocen nejlépe. Jako obvykle řada z nás neodolala Hallo efektu. (Mohli by vůbec, přední odborníci a psychologové na tuto oblast, být horší než jejich amatérští souputníci?)

Na Karlovo Otýsovo povídání jsem se pak těšil nejvíc. Ve střízlivosti jej málo kdo předčí. Pojmenovali po něm i náměstí, kde často přednáší. Nemá rád světla ramp a ani omalovánkové prezentace.
Jeho klidný hlas může po energií nabitém J. Vojtkovi a pregnantním D. Štroblovi někoho zmást. Dramaturgicky to řazení ideální nebylo, ale já jsem si ten klid užil. Karel. O.tématem provázel s pokorou a vědomím, že neexistuje absolutní pravda. (O tom jsou právě WS a možnost otevřené diskuse v nich.)

Bylo pro mne velmi příjemné slyšet, že nákup akceleruje na vyšší obrátky v přípravných „přednákupních“ fázích.  Od těch taktických, jak řídit výběr dodavatele, se posouvá blíže k vědomostní bázi, po čem vždy volal František Němeček (Siemens), vlajkonoš www.znalostninakup.cz.
Práce s daty, analýza informací, návrhy strategií se stávají důležitou součástí nákupní práce strategických nákupčích.  Už to není jen slovíčkaření o Design to Cost či Design for Sourcing ale reálné zapojování nákupu do předvýrobního, projekčního, či R&D procesu. To potvrdili jak p. Hedvika Tesařová (Siemens) tak i Martin Růžička (Preciosa).

Diskuse se vedla rovněž o vyjednávání s interním klientem: „Jsou to především technické útvary, které monopolizují dodavatelské prostředí“, říká Karel O.  Katarína Haringová (Evrovia kamenolomy) důrazně žádala, jak je jí vlastní: „Ať mi někdo vysvětlí, v čem je originál lepší než originální náhrada, resp. jen náhrada, která splňuje specifikaci?“.  Moderátor tuto část diskuse uzavřel následovně:
– Zadání obsahující značku, výrobce = Výrobková specifikace (nic nevyjednáte)
– Zadání je zaměřeno na kvalitativní parametry, normy = Technická specifikace (můžete srovnávat)
– Zadání, které říká: „Má to umět to a to a vydržet to má tolik a tolik“ =  Funkční specifikace (odlišení, inovace, přidaná hodnota).
A k tomu dodává, nebojte se PPCA, TCO a pak rozhodněte, jestli Make or Buy. Vyplatí se to!

Ani zde nebylo žádnou novinkou, že jsou nákupčí trpící stálým nedostatkem dodavatelů. Milé bylo slyšet, že jsou nákupčí, kteří invazi dodavatelů zvládají nesnadno. Neřeší jestli dveřmi nebo oknem, ale představte si, už i větrákem.